Шукати в цьому блозі

середа, 16 листопада 2016 р.

ВИКОРИСТАННЯ ІНОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ВИХОВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛИ



Раїса Тищук, педагог-організатор загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів с. Могильне

Анотація.  Сучасні  умови життя вимагають від педагогів і батьків іншої позиції щодо навчання та виховання. Саме цим зумовлена реформа освіти, що реалізується через упровадження компетентнісноорієнтованого підходу в навчально-виховний процес. У  статті представлено досвід щодо використання інноваційних технологій у виховній діяльності навчального закладу, що впливає на всебічний розвиток особистості.

Метою  виховання є формування морально-духовної життєво компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал.[1]
   Тому зміст виховної роботи школи проходив через систему цінностей і якостей особистості, що  розвивається і виявляється через її власні ставлення.
Нами передбачалося залучення учнів до різних форм творчої та суспільно-корисної діяльності, зокрема: пізнавальної, оздоровчої, трудової, художньо-естетичної, спортивної, пропагандистської, ігрової, культурної, рекреаційної, екологічної, що організовуються у години дозвілля, тобто у позакласний час.
«Виховання  всебічно розвиненої особистості – не яка-небудь серія соціально придуманих заходів. Це глибоке вдосконалення всього виховного процесу» [3, с.76]. К.Д. Ушинський вважав , що «…виховання бере людину всю, якою вона є, з усіма її народними і поодинокими особливостями, її  тіло, душу і розум».
    У практиці роботи школи впроваджуються такі виховні технології, як інтерактивні методи та форми діяльності, які ставлять за мету не нав’язування правил і норм та примусове їх виконання, а створення умов для осмислення суті моральних правил і норм, їх доцільності, добровільного сприйняття, творчого застосування, набуття досвіду морально-ціннісного ставлення до самого себе, до людей, до  навколишнього світу.   
У різних джерелах можна зустріти різну класифікацію інноваційних виховних технологій, та найпоширеніші серед них, які використовуються в практиці нашого навчального закладу, такі:
·        Технологія виховання успішної особистості
(«Школа лідерів», учнівське шкільне управління «Світанок», дитяче об’єднання «Дивосвіт», «Сонячний банк» (грошовою одиницею Сонячного банку є промінь:  жовтий колір - 1 бал, жовтогарячий -2 бали,  червоний -3 бали. Дані промені класні колективи отримують у випадку участі та перемоги у шкільних, районних  та Всеукраїнських заходах,  таким чином здійснюється  моніторинг зайнятості дітей в позаурочній діяльності));
·        Персоніфіковане (індивідуальне) виховання (індивідуальні бесіди, доручення, творчі завдання) ;
·     Проектна технологія.
Особливе місце у системі виховної роботи школи займає проектна діяльність. Як свідчить практика, лише самостійно дослідницька, пошукова діяльність переводить її (діяльність) у творчі вчинки, високий рівень морально-етичної поведінки особистості, а отже, веде до успіху.  У проектній діяльності увага класного керівника (вихователя) акцентується на таких аспектах:
- розвиток творчої особистості дитини;
- виявлення та становлення індивідуальних особливостей школярів;
- рівні особистісно-виховних досягнення учнів[1]
Найбільші та найцікавіші проекти загальношкільні та класних колективів: «Жінка-легенда»(створення фільму-слайду про  поетесу Г. Берізку,  шкільна газета «Дивосвіт», «Мультландія», «Ляльковий театр», «Цей ліс живий!» «Птахи, що приносять щастя», «Квіти-окраса людського життя», створення дитячого об’єднання «Світанок», річний проект «Пори року», «Обрядовість нашого села», «Тато, мама , я – дружна сім’я» та інші)
·        Інтерактивна акція. 
Це низка заходів інформаційно-просвітницького спрямування (наприклад, розповсюдження спеціальної літератури,  буклетів, пам'яток, тематичних календарів, діяльність яких спрямована на попередження негативних явищ в освітньому середовищі тощо). Ці заходи можуть бути як окремим заходом, так і складовою частиною тематичного концерту або ігрової програми. Інформаційні матеріали можна розповсюджувати в рамках проведення будь-якої з театралізованих форм (на початку або після закінчення заходу). [4]
    Під час  проведення тематичних тижнів, спрямованих на профілактику та запобігання формуванню в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки дітей та підлітків, випускаються та розповсюджуються буклети та пам’ятки: «Безпека в Інтернеті», «Закон та ми», «Біле рабство», «Небезпечна іграшка», «Вогонь-друг, вогонь-ворог», «Безпека в домі», «Первоцвіти» та інші.
·        Ігрова технологія;
·        Розвивальне виховання;
·        Технологія саморозвитку особистості(портфоліо учня)
 Ефективною технологією розвитку учнівської молоді є технологія Портфоліо успішності особистості, педагогічна філософія якого виражається формулою «Візьми відповідальність за свою успішність на себе». У широкому розумінні Портфоліо - це спосіб фіксування, накопичення й оцінювання індивідуальних досягнень учнів за певний період навчання в школі. Є дві групи різновидів Портфоліо: Портфоліо особистісного зростання й Портфоліо зовнішніх досягнень[4 ].
Ми використовуємо змішаний тип, щоб учні змогли не лише фіксувати свої досягнення, а  пізнати  свої ресурси, потреби, інтереси, здібності з метою їх удосконалення в певному напрямі.
·        Колективні творчі справи  
Колективні творчі справи – це перш за все повноцінне життя учнівського та педагогічного колективу і в той же час їх спільна боротьба за покращення навколишнього життя. В цьому житті, в цій боротьбі педагоги виступають як старші друзі дітей, діючи разом з ними і попереду них.  Про це  свідчать проведені трудові десанти та акції : «Школа наш дім, а ми господарі в нім», «Дерева-легені планети», « Збережемо первоцвіти», проектна діяльність та інше.
·        Виховання на основі системного підходу
Застосування прийомів рефлексії тренінгові заняття: «Уроки толерантності», «Я та мій клас», «Права та обов’язки», «Сенс життя» та ін..  
    Тренінг дозволяє вирішувати широке коло завдань: від формування знань, умінь та навичок до вироблення складних комплексів ідей, пропозицій, планів чи програм. Перевага тренінгу як методу обумовлюється ще й тим, що:
  - учні вчаться ефективніше, коли належним чином цінується їхнє власне знання та спроможність щось зробити чи запропонувати свою ідею;
- коли вони мають можливість поділитися та проаналізувати власний досвід у комфортному для них середовищі [2].
Прийом «Маленький театр» дає можливість залучити до участі дітей з низькою активністю та гіперактивних. Тематичні концерти, інсценізації, виховні години-презентації  «Світ моїх захоплень», «Таланти нашого класу», сприяють глибшому вивченню творчих здібностей та задатків учнів.    

·        Технологія співробітництва
Дана технологія ефективно впливає на те, що стирається межа між учителем-керівником та учнем-підлеглим, а з’являється можливість допомогти віднайти точки перетину інтересів учитель-наставник та учень-партнер. У цьому навчальному році розпочали використання   прийому «Стань учителем». Учень чи група учнів, заздалегідь підготовлені, проводять виховну годину  або її частину. Моральна відповідальність лежить на особистості вчителя, щоб бути прикладом для дітей, тому що діти під час проведення  заняття наслідують стиль спілкування, інтонацію, жести свого наставника. Такий прийом дає можливість вихованцям мобілізувати свої знання, розвивати  уважність та дисциплінуватися. 
·        ІКТ-технології
 Використання інформаційно-комунікативних технологій у виховному процесі стало однією із найпоширеніших технологій.  Про це свідчить проведення брей-рингу з географії та історії «Я люблю Україну», з інформатики «Космічна подорож на планету Інформатики», математичне ток-шоу «На 12балів», тематичні лінійки, зустрічі, конференції.
    Активно застосовуються інтерактивні форми роботи: ток-шоу, інформаційні вітальні, конференції, інтелектуальні ігри, заочні  подорожі, флеш-моб,  екскурсії,   ігри-драматизації, настільні ігри, ярмарки, народні ігри, огляди-конкурси, тренінги, рольові ігри, диспути,  презентації, виставки дитячої творчості, книжкові виставки, стінгазети, тематичні стенди, відеоролики тощо.
      Саме такий підхід є основою для визначення шляхів розвитку закладу і впровадження різнопланових інновацій.
І чим багатша цілеспрямованість, організованість спільного життя,  тим ефективніший той багатосторонній виховний процес, який іде “по ходу”, в глибині цього життя: і виховні дії педагогів (прямі і переносні, відкриті і таємні), і взаємний вплив самих вихованців один на одного, і самовиховання старших і молодших.

Бібліографія
1.      Програма «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України».-Київ, 2007р.
2.     Тимчищин О.І. Робоча книга вихователя.-Тернопіль «Астон»2001.
3.     Сухомлинський В.О.   ВИБРАНІ ТВОРИ . К.: Радянська школа, Т.3 1979. С.76
4.     Довідник директора школи   спецвипуск №10(жовтень, 2014) - С.60-61

5.     Інтернет-ресурси    Сайт освіта / Журнал  «Відкритий урок»/

           http://osvita.ua/school/lessons_summary/upbring/42138/

Немає коментарів:

Дописати коментар