Шукати в цьому блозі

Г.С. Костюк - наш видатний земляк


         Підготовка підростаючого покоління, здатного успішно продовжувати і далі розвивати діяльність старших поколінь, належить до найважливіших завдань нашого суспільства. Багато наук служить цій державній справі. Серед них важлива роль належить психології. Ми горді з того, що наш земляк, уродженець нашого села Могильне був у витоків цієї науки.
      Життєвий і професійний шлях Г.С.Костюка — це прекрасний зразок творчої самореалізації і водночас безкорисливого й натхненного служіння науці і суспільству. Його фундаментальні дослідження в галузі психології свідчать про колосальну ерудицію і є результатом глибоких роздумів великого вченого.
   У односельців, які ще пам’ятали селянського сина Григорія Костюка, залишилися теплі спогади. Він був простою людиною, ніколи не соромився місця, де він народився та проходило його дитинство. Чесність, скромність та безкорисливість Григорія Силовича завжди є і буде  взірцем для нас – нащадків славного земляка.
    Він мав феноменальну пам’ять. Прекрасно вчився в церковно - парафіяльній школі, знав напам’ять Псалтир і Біблію. Учителі радили послати сина вчитися, з нього будуть великі люди. Так воно і сталося. У 1915-1919 роках навчався у Київськй Колегії Павла Ґалаґана. У 1919-1920 роках повернувся до рідного села, де викладав у школі. Потім Григорій Силович прикладав багато зусиль, звертався в різні інстанції з проханням допомогти відкрити семирічну трудову школу в рідному селі. Тому за його ініціативи в селі Могильне було відкрито  таку школу, яка носила ім’я 
Т.Г. Шевченка.  1920 року поступив до філософсько-педагогічного факультету Київського вищого інституту народної освіти. Під час навчання також викладав математику у Київській трудовій школі № 61 ім. І. Франка, яка була в той час експериментальною школою  України. Закінчив інститут 1923 року і тоді ж призначений директором цієї школи. Паралельно навчався в аспірантурі за спеціальністю «психологія». По закінченню аспірантури (1928) успішно захистив кандидатську дисертацію, у якій узагальнив спостереження за розумовим розвитком учнів. 
        Прийшовши до психологічної науки з учительської ниви,  Григорій Силович протягом усієї своєї наукової діяльності підтримував тісний зв'язок із школою, добре знав її проблеми і потреби.
      Талановитий експериментатор і теоретик, він рано виявив також організаторські здібності. У 30-ті роки Г.Костюк очолює кафедру психології Київського педагогічного інституту і психологічний відділ Українського науково - дослідного інституту педагогіки. Веде активну викладацьку роботу, здійснює ґрунтовні дослідження, друкує чимало статей, працює над першим в Україні підручником з психології для вузів. Загалом вченим було написано більше 300 наукових праць.
      У жовтні 1945 року за ініціативи Г.Костюка було створено науково-дослідний інститут психології. Під його керівництвом (протягом 27 років)  ця установа стала важливим осередком психологічної думки, кузнею психологічних кадрів. Цей заклад носить ім’я видатного психолога Григорія Силовича Костюка, а також завдяки  його підтримці (у тісній співпраці з директором школи Ф.А. Мушинським) у нашому селі в 1975 році була відкрита нова школа.
       Людина може реалізуватися повністю тільки тоді, коли її підтримує сім’я.  Григорію Силовичу пощастило, що його оточували такі люди: дружина та сини, які також стали відомими науковцями. Його родина відзначалася простотою, щирістю і гостинністю.
        Пам'ять про людину живе вічно, тоді коли її  пам’ятають. Наша школа завжди береже пам’ять про таких людей. Колектив школи бере  активну участь у конференціях, семінарах, виставках. У 1999 році, до 100-річчя з дня народження видатного психолога,   відкрито меморіальну дошку Г. Костюку.  5 грудня 2014 року у місті Києві відбулося відкриття експозиційної виставки,  присвяченої 115-ій річниці від дня народження нашого земляка «Джерела творчості Г.С.Костюка».  Педагогічним колективом було передано багато матеріалів для цієї виставки, також делегація нашої школи побувала на відкриті, де була нагороджена грамотою Національної академії педагогічних наук України.
      Всесвітньовідомий учений-психолог залишив по собі велику наукову спадщину – результат досліджень, творчих пошуків і напрацювань. Цю спадщину широко використовуємо і ми, педагоги загальноосвітньої школи   І-ІІІ ступенів села Могильне. Наслідком того, що педагоги використовують в учительській практиці дослідження нашого земляка Григорія Силовича,   є те, що учні показують хороші результати у навчанні, спорті, дослідницькій роботі, вміють організувати власне дозвілля.  Актуальним напрямком освітньої діяльності залишається пошук, розвиток і підтримка обдарованих учнів. 
     Інноваційна педагогічна діяльність вчителя в загальноосвітньому навчальному закладі буде продуктивною тільки тоді, коли він відмовиться від штампів, стереотипів у навчанні, вихованні й розвитку особистості, створить нові цілі та принципи своєї діяльності. 
У сучасних умовах  неважливо, яким шляхом отримані знання та вміння, важливо, щоб вони забезпечували достатньо високий рівень компетентності особистості.

Немає коментарів:

Дописати коментар